×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
۴۲ هزار هنرمند در سراسر کشور بیمه شدند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سید عباس صالحی شامگاه امروز در نشست صمیمانه با اصحاب هنر و رسانه استان اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر بیمه هنرمندان در کشور به بیش از ۴۲ هزار نفر ارتقا یافته است در حالی که این امر در سال ۹۵ به ۲۵ هزار و ۳۰۰ نفر می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه پارسال برای بیمه خبرنگاران نیز اقدامات خوبی انجام شد افزود: سال گذشته ۳ هزار نفر در کشور به بیمه خبرنگاران اضافه شدند.

صالحی تصریح کرد: بیمه دیگر خبرنکاران نیز در کشور پیگیری می‌شود و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.

بیشتر بخوانید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه بیمه حوادث نیز اقدامات و فعالیت‌های خوبی برای حمایت از قشر هنرمندان و فرهنگی جامعه انجام شده است و ارائه تسهیلات و خدمات بیشتر برای هنرمندان مبنای کار قرار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه صندوق اعتباری هنرمندان نیز ۲ سال است تشکیل شده است اظهار کرد: این صندوق در راستای حمایت از هنرمندان، اصحاب رسانه و فرهنگ تشکیل شده است.

صالحی از امضای تفاهم‌نامه مشترک با بانک‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه تسهیلاتی به هنرمندان ارائه می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با وجود اینکه اقدامات و فعالیت‌های بسیار خوبی در راستای حمایت از اصحاب هنر، رسانه و فرهنگ انجام شده است اما با توجه به محدودیت منابع مالی این اقدامات کافی نیست و ما باید تمام تلاش خود را برای حمایت از قشر هنرمندان و اصحاب رسانه و فرهنگ به کار بگیریم.

وی تصریح کرد: برای حمایت از حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها نیز ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده بود که برای استان اردبیل نیز در سفر به اردبیل اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد تا بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر این استان تاثیرگذار باشیم.

صالحی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر فارغ‌ التحصیل رشته‌های هنر هستند که به صورت حرفه‌ای در راستای هنر فعالیت می‌کنند و حمایت از این اقشار برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دولت نیز اقدامات حمایتی خود را از هنرمندان انجام می‌دهد و در این زمینه گام‌های خوبی نیز برداشته شده است ولی متاسفانه با کمبود منابع رو به رو هستیم که علی‌رغم این کمبود منابع اقداماتی انجام شده است.

وی اظهار کرد: مشکلات خانه مطبوعات استان اردبیل نیز پیگیری می‌شود و تمامی دغدغه‌ها و مشکلات خانه مطبوعات استان اردبیل را نیز برطرف می‌کنیم.

صالحی از دستورالعمل جدید نظارت بر مجوز مطبوعات خبر داد و افزود: این دستورالعمل در سایت بارگذاری شده است و آماده ارزیابی نظرات است.

توجه ویژه دولت به معیشت خبرنگاران

نماینده اصحاب رسانه و مطبوعات اردبیل در این دیدار عنوان کرد: متأسفانه روند عدم امنیت شغلی خبرنگاران همچنان ادامه داشته و این موضوع به تمرکز و تداوم کار حرفه‌ای خبرنگاران آسیب جدی وارد می‌کند.

وی به دیگر کمبودهای مرتبط با حوزه مطبوعات اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد زمان تجدید نظر وزارت ارشاد و دستگاه‌های مرتبط در صدور مجوز فله‌ای و بدون حساب و کتاب به نشریات محلی فرا رسیده است.

نادر پرستار گفت: صدور مجوز برای نشریاتی که مدیران و صاحب امتیازهای آنان از توانایی علمی و حداقل‌ترین آشنایی با شرایط انتشار نشریات ندارند، در کنار عدم تطبیق مدارک تحصیلات عالیه این افراد با حوزه رسانه باعث ورود افراد غیرمتخصص به حوزه رسانه شده است.

پرستار در ادامه شفاف‌سازی ارائه یارانه کاغذ به نشریات را مورد تأکید قرار داد و افزود: یکی دیگر از مهمترین چالش‌های مشاهده شده در عرصه مطبوعات روشن نبودن نحوه پرداخت یارانه‌ها به مدیر مسئولان نشریات بوده تا در این مورد حرف و حدیث‌های زیادی در کشور ایجاد شود.

وی به مشکل استقرار فیزیکی خانه مطبوعات در اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: استان اردبیل از لحاظ برخورداری از «خانه مطبوعات» جزو استان‌های پیش‌روی کشور محسوب می‌شود اما نبود ردیف اعتباری خاص و کسری بودجه مانع از فعالیت گسترده و مورد انتظار این مجموعه شده است.

سرپرست روزنامه کیهان در اردبیل با بیان اینکه خانه مطبوعات استان با وجود قرارگیری در یکی از بهترین نقاط شهری، از سند مالکیت برخوردار نیست، ادامه داد: مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای موافقت با انتقال سند مالکیتی این ساختمان به نام «خانه مطبوعات»، به آسودگی خاطر نشریات محلی برای برخورداری از مکان دائمی و تداوم فعالیت‌های هدفمند دامن خواهد زد.

پرستار از صدور مجوز فعالیت دانشکده خبر استان زیر نظر خانه مطبوعات اردبیل قدردانی کرد و افزود این استان با برخورداری از ۳۸۴ کیلومتر مرز مشترک زمینی با کشورهای همجوار و جلوگیری از هجمه فرهنگی نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه به حوزه فرهنگ و نشریات است.

به گفته پرستار ضریب یارانه کاغذ استان‌های مرزی کشور به مانند اردبیل باید با دیگر مناطق تفاوت‌هایی داشته باشد.

وی به تعداد نشریات فعال در استان اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: طبق آخرین آمار احصا شده استان اردبیل از ۱۴۶ نشریه چاپی مجوز دار، ۴۵ نشریه الکترونیکی برخط و ۱۴ نشریه الکترونیکی غیربر خط برخوردار است که در خدمت فرهنگ و هنر منطقه هستند.

این فعال و پیشکسوت حوزه رسانه ستون مستحکم پایه‌های رسانه را خبرنگاران معرفی کرد و افزود: توجه به وضعیت معیشت خبرنگاران باید در اولویت مسئولان قرار گرفته و از دادن وعده‌های توخالی پرهیز کرد.

هنر اردبیل یخ زده است

کاریکاتوریست و هنرمند اردبیلی با طرح این سؤالی از وزیر ارشاد که وزیر شما چرا برنده یونسکو را نمی‌شناسید ضرورت اطلاع وزیر از بیلان کاری یا شناسنامه هنرمندان کشور را یادآور شد.

حسین رحمتی در ادامه این نشست نشست اظهار کرد: برخورداری از اطلاعات جامع هنرمندان نیازمند تدوین شناسنامه کاری هنرمندان در عرصه‌های مختلف از جمله موسیقی، عکاسی، طراحی، نمایش و غیره بوده تا هنرمندان جویای نامی همچون رحمتی‌ها که ۳۹۲ نمایشگاه انفرادی در جای جای ایران برپا کرده و موفق به دریافت جایزه هنری یونسکو نیز شدند، ناشناس و ناشناخته نمانند.

وی با بیان اینکه هنر در اردبیل یخ زده است، افزود: متاسفانه در برخی از مواقع مشاهده می‌شود که مدیران ناکاربلد کاریکاتورهای طراحی شده را برعکس گرفته و از آن تعریف و تمجید هم می‌کنند.

کاریکاتوریست و هنرمند اردبیلی یادآور شد: در برخی از نمایشگاه‌هایی که با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نقاط دورافتاده برپا می‌شود، حمایت‌های خاص و اثربخش مسئولان دیده نمی‌شود.

این هنرمند ادامه داد: بسیاری از هنرمندان کشورمان با وجود اینکه توان اقامت و ادامه فعالیت هنری در خارج از کشور را دارند، اما به عشق وطن فعالیت‌های خود را در داخل کشور ادامه داده و پرچم هنر اصیل ایرانی را با تمام مشکلات موجود استوار و محکم پابرجا نگه می‌دارند.

به گفته وی با استفاده از ابزار هنر می‌توان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز مفید واقع شد اما هنرمندی که در هزینه‌های جاری خود مانده از تمرکز و انگیزه لازم برای ادامه کار حرفه‌ای برخوردار نخواهد بود.

انتهای پیام/ ت

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true